![]() | |
Rzucanie monetąOpis apletu: na osi poziomej jest ilość rzutów monetą. Każdy rzut monetą daje albo orła albo reszkę. Na osi pionowej odłożono nadwyżkę orłów w stosunku do wartości oczekiwanej czyli po połowie. Jeśli krzywa przechodzi, na przykład, po 2000 rzutów przez 3%, to oznacza, że wypadło 3/100*2000=60 orłow więcej ponad spodziewaną ilość 1000. Powtórz działanie appletu kilka razy (odśwież stronę). Co może być ciekawego w rzucaniu monetą? Załóżmy, że wyrzucenie orła zwiększa wynik o 1 a wyrzucenie reszki zmniejsza o 1. Sprawdź wynik rzucając monetą kilkadziesiąt razy. Można też powiedzieć tak: jeśli wypadnie orzeł dajemy jeden krok w lewo w przód a przy reszce w prawo w przód. W literaturze proces taki nazywany jest błądzeniem przypadkowym lub ruchem pijaka. Nie łatwo można przewidzieć jaki będzie wynik, dlatego zaprzęgniemy do tego komputer. Teoria błądzenia jest znana i wynika z niej, że zawsze wrócimy do punktu wyjścia, Czas powrotu może być niesłychanie długi! Jak widać po kilkudziesięciu rzutach odchodzimy daleko od położenia wyjściowego i czasami powrót jest niemożliwy. Tak jak w życiu. Na jakość naszego życia ma wpływ wiele czynników jedne zwiększają standard a inne zmniejszają. Jeśli zaczyna się źle dziać (reszka) to tak szybko nie wyjdziemy z dołka (i na odwrót)! Zauważcie, że okres po którym przechodzimy przez zero wydłuża się wraz z upływem czasu. Gdy zaczyna się zła passa koniecznie zacznij przeciwdziałać: poszukaj dodatkowej pracy, zacznij się uczyć itd. DZIAŁAJ! Pozostawienie siebie losowi tylko pogorszy sytuację, właśnie wówczas możesz powiedzieć, że "biednemu to i wiatr w oczy wieje". Jeśli już przebrniesz przez zły okres swojego życia to masz duże szanse, że nie będzie źle przez dłuższy czas. |