Zaloguj się

Zarejestruj się

Zapomniałem hasła!

Podstawy Fizyki

Seweryn Wegielnik

  1. Przestrzeń i czas
  2. Dynamika Klasyczna
  3. Teoria grawitacji powszechnej
  4. Szczególna Teoria Względności
  5. Ogólna Teoria Względności
  6. Elektryczność i magnetyzm
  7. Optyka
  8. Termodynamika
  9. Fizyka atomowa
  10. Fizyka jądrowa
  11. Cząstki elementarne
  12. Rozstrzygające doświadczenia
  13. Podstawowe równania fizyki
  14. Liczby, które rządzą Światem
  15. Matematyka

Przestrzeń i czas

Podstawowe pojęcia

Pewnik podstawowa prawda w matematyce.

Zasada podstawowa prawda w fizyce i naukach przyrodniczych.

Dogmat podstawowa prawda w religii i naukach humanistycznych np. kanon w sztuce.

Pewnik, zasada... to prawdy nie dające się w żaden sposób udowodnić, są tak oczywiste, że nawet najgorszy niedowiarek musi przyznać, że tak jest. Należy przyjąć je na wiarę. Każda próba dowodu kończy się poważnymi problemami. Na przykład jeden z pewników Euklidesa (piąty) mówi, że przez punkt poza daną prostą można poprowadzić tylko jedną prostą równoległą do danej prostej. Jest to, na pierwszy rzut oka, oczywiste ale wygląda jak twierdzenie więc przez tysiące lat matematycy starali się udowodnić ten pewnik - zawsze z niepowodzeniem! Dopiero zmiana tego pewnika, na jak gdyby absurdalny, że można poprowadzić dowolną (łącznie z zerową) ilość prostych równoległych dała podwaliny pod nowe badania przestrzeni, tzw przestrzeni nieeuklidesowych. Badanie podstawowych zasad prowadzi często do nowych pomysłów i lepszych zasad.

Prawo (odpowiednik twierdzenia w matematyce): zaobserwowana prawidłowość, przeważnie dająca się wytłumaczyć w oparciu o zasady. Nie zawsze jest to proste.

Doświadczenie: podstawa fizyki. Wyniki eksperymentu fizycznego są potwierdzane przez niezależne zespoły badawcze. Często doświadczenie prowadzi do lepszego zrozumienia zasad lub stworzenie podstaw do zmiany obowiązujących zasad. Każde doświadczenie musi być przeprowadzane wiele razy i za każdym razem prowadzić do takich samych wyników. Doświadczenie może dać wynik sprzeczny z obowiązującymi zasadami, na co tylko czekają fizycy teoretycy, co pozwala na zrewidowanie podstaw.

Często przeprowadza się doświadczenia w oparciu o wyniki teoretycznych badań. Wyniki takich badań są kluczowe dla zrozumienia podstaw fizyki. Pięknym przykładem są teoretyczne przesłanki zrobione przez Mendelejewa. Tworząc Układ Okresowy Pierwiastków Mendelejew przewidział, że w przyrodzie muszą znajdować się pierwiastki, których właściwości przewidział nazwał je eka-bor, eka-glin i eka-krzem. Przewidział on właściwości tych pierwiastków na podstawie ich położenia w układzie. Potwierdzeniem słuszności jego przypuszczeń było odkrycie w roku 1875 nowego pierwiastka - galu, którego właściwości odpowiadały przewidzianym przez Mendelejewa dla eka-glinu. Kolejne odkrycie pierwiastka skandu w roku 1879 stanowiło kolejne potwierdzenie słuszności Mendelejewa. Skand był jego eka-borem. Ostatni z te triady eka-krzem został odkryty w 1886 roku i nazwany germanem.

Negatywny wynik doświadczenia zawsze zaprzecza teorii, która zasugerowała inny wynik. Doświadczenie może nie dać wyniku potwierdzającego co nie przeczy teorii. Na przykład fizycy teoretycy przewidują istnienie monopolu - cząstki magnetyzmu podobnie jak w elektryczności ładunku elektrycznego. Mimo wielu badań nie wykryto takiej cząstki. Nie oznacza to, że teoria jest zła.

Przestrzeń

Przestrzeń nasza jest z bardzo dobrym przybliżeniem euklidesowa. Co to oznacza? Wszystkie doświadczenia udowadniają nam, że przykładowo: suma kątów w trójkącie daje w sumie dwa kąty proste czyli 180o lub jak kto woli π radianów albo 200 gradów albo 18 rumbów itp; zachodzi również ciekawa zależność w trójkącie o bokach a = 3, b = 4, c = 5 a mianowicie:

a2 + b2 = c2

Zależność ta znana jest od najdawniejszych czasów. Najciekawsze jest to, że kąt pomiędzy a i b jest prosty równy ½π radianów.
Euklides
Suma kątów w trójkącie daje π radianów (A),
Wyznaczanie kąta prostego

Już starożytni Egipcjanie stosowali ten fakt przy wyznaczaniu kątów prostych a obecnie drwale stosują trójkąt o takich bokach, zbity z desek, do równego budowania pryzm z bali. Jak się okazuje każde twierdzenie wynikające z Pewników Euklidesa jest prawdziwe. Wszelkie doświadczenia potwierdzają euklidesowość naszej Przestrzeni.

Zachodzi pytanie: A czy mogłoby być inaczej? Czy istnieje taka przestrzeń, w której nie obowiązują pewniki Euklidesa? A może nasza przestrzeń, gdyby zrobić dokładniejsze pomiary, odbiega nieco od tej ślicznej naszej koncepcji?

Przykładem przestrzeni nieeuklidesowej może być powierzchnia kuli. Łatwo przekonać się, rysując na globusie trójkąty, że suma kątów w trójkącie jest większa od ½π. Na przykład rysując dwa południki aż do przecięcia z równikiem widać, że powstały trójkąt jest podwójnie prostokątny! ma dwa kąty proste w wierzchołkach na równiku i w takim razie suma kątów w trójkącie na globusie jest zawsze większa od ½π. Widać, że aby określić, czy przestrzeń czasami nie jest "krzywa" wystarczy zbadać sumę kątów trójkąta nie trzeba patrzeć na przestrzeń z innego wymiaru. Gdyby nasza przestrzeń była zakrzywiona to w żaden sposób nie odczulibyśmy tego - powyginałoby nas ale tego nie widzielibyśmy. Dopiero rysując, raczej duży, żeby zaobserwować efekt, trójkąt moglibyśmy wędrować od wierzchołka do wierzchołka z kątomierzem i mierzyć kąty. Może suma nie byłaby ½π? Skoro powierzchnia nie jest płaska to moglibyśmy wprowadzić krzywiznę ρ jako liczbową miarę zakrzywienia. W przypadku kuli przyjmuje się odwrotność promienia kuli:

ρ = 1 / R

Dokładniej: dla każdej powierzchni możemy narysować dwa koła styczne do powierzchni wzajemnie prostopadłe. Oznaczając r1 i r2 jako promienie tych kół można określić krzywiznę wzorem:

ρ = 1 / √ r1·r2 

W przypadku przestrzenie trójwymiarowej trudniej jest wyobrazić sobie krzywizną takiej przestrzeni ale można przyjąć, że dla każdego trójkąta prostokątnego o przyprostokątnych a i b oraz przeciwprostokątnej c, mogą zachodzić trzy przypadki:
I jeśli a2 + b2 = c2 to mamy przestrzeń płaską
II jeśli a2 + b2 < c2 to mamy przestrzeń dodatnio zakrzywioną
III jeśli a2 + b2 > c2 to mamy przestrzeń ujemnie zakrzywioną

Wymiar przestrzeni

Wszystkie ciała w naszej przestrzeni są trójwymiarowe: każde ciało posiada długość, szerokość i wysokość. Mówimy, że Nasza Przestrzeń jest trójwymiarowa. Żadne doświadczenie nie przemawia za istnieniem jakiegoś dodatkowego wymiaru przestrzennego. Nie doświadczamy w żaden sposób czwartego wymiaru.

Moglibyśmy jednak opisać na przykład kostkę czterowymiarową:
Zaczynamy od przestrzeni 0 wymiarowej - to po prostu punkt.
Przestrzeń jednowymiarowa to linia. Jednowymiarowa kostka to odcinek.
Przestrzeń dwuwymiarowa to płaszczyzna. Dwuwymiarowa kostka to kwadrat.
Przestrzeń trójwymiarowa to przestrzeń. Trójwymiarowa kostka to sześcian.
Ułóżmy tabelkę:
Kostka w przestrzeni wielowymiarowej
Wymiar nIlość wierzchołków wnIlość boków bnIlość ścian snIlość objętości onIlość hiper objętości hn
01 bez sensubez sensubez sensubez sensu
12 = 2·w01bez sensubez sensubez sensu
24 = 2·w14 = 2·b1+w11bez sensubez sensu
38 = 2·w212 = 2·b2+w26 = 2·s2+b21bez sensu
416 = 2·w332 = 2·b3+w324 = 2·s3+b38 = 2·o3+s3 1
5     

W tabelce tej łatwo wykryć pewne prawidłowości i z tych prawidłowości wynika "kształt" kostki. Jest tam kilka objętości oraz dodatkowo czterowymiarowy odpowiednik objętości, który nazwaliśmy hiper objętością. Czyli kostka o krawędzi 1 m ma objętość 8 m3! Co to jest hiper objętość - nie wiemy bo nie znamy obiektów czterowymiarowych!

Jak widzimy ludzik "czterowymiarowy" jest niemożliwy do wyobrażenia a ludzik "dwuwymiarowy" (2ludzik) myślicie, że łatwo narysować taki stwór - spróbujcie! Chodzić przebierając nogami jak my nie może! Musi skakać! Może patrzeć się tylko w jedną stronę! Dziwak jakiś!
Powierzchnia siodłowa
Jaka jest krzywizna tej powierzchni?

Zadania

  • Zadanie 1. Czy powierzchnia boczna walca jest powierzchnią Euklidesa?
  • Zadanie 2. Czy krzywizna powierzchni bocznej walca jest różna od zera?
  • Zadanie 3. Czy możesz podać przykład powierzchni dla której suma kątów w trójkącie jest mniejsza od ½π?
  • Zadanie 4. Jak jest krzywizna powierzchni z poprzedniego zadania?
  • Zadanie 5. Czy może być powierzchnia "powyginana" i o dodatniej krzywiźnie i ujemnej?
  • Zadanie 6. Jaka jest krzywizna powierzchni na rysunku?
  • Zadanie 7. Uzupełnij tabelkę o kostce dla wymiaru 5. Jaką objętość ma taka kostka?
  • Zadanie 8. Jak wyglądają domy 2ludzika? Jak wygląda układ trawienny 2ludzika?
  • Zadanie 9. Co zobaczylibyśmy gdyby kostka czterowymiarowa została przecięta przez naszą przestrzeń? Rozwiąż na wzór kostki trójwymiarowej przeciętej przez płaszczyznę. W zależności od cięcia na płaszczyżnie pojawić się może trójkąt, prostokąt lub jescze dziwniejsze figury.
  • Zadanie 10. Czy można zrobić supełek na linie w przestrzeni czterowymiarowej?
  • Zadanie 11. Czy w przestrzeni czterowymiarowej można zamknąć człowieka w więzieniu?
  • Zadanie 12. Zastanów się jakie własności ma czterowymiarowa kula (k4).
  • Zadanie 13. Czym jest "powierzchnia" k4?
  • Zadanie 14. Jak wygląda krzywa na "powierzchni" k4?

Czas

Istnienie czasu jest dla nas oczywiste. Własności czasu są proste: Czas równomiernie "płynie", jest jednokierunkowy i jest wieczny. Wierzymy, że za tysiące lat czas będzie tak samo płynął. Przez tysiąclecia uczeni i myśliciele nie zawracali sobie głowy czasem. Do mierzenia czasu używa się zegarów. W zegarze jest zawsze jakieś urządzenie, którego stan powtarza się periodycznie. Może to być wahadło, drgający kryształ kwarcu itp. Uważamy, że jeśli zegar "chodzi" to będzie tak chodziła zawsze, nie ma tu znaczenia czy się spieszy czy późni. W przypadku niedokładności możemy zawsze obliczyć odpowiednie poprawki.

Czas jest absolutny.


Do początku

Dynamika Klasyczna

Podstawowe pojęcia

Tor ruchu
Krzywa po której porusza się ciało. W zależności od kształtu ciała rozróżniamy ruch prostoliniowy, po kole... i inne. Tor można narysować i wszystko widać ale można również postąpić jak fizycy teoretycy i opisać go wzorami i wszystko jeszcze bardziej widać! Możemy połączyć rysowanie z obliczaniem co da całkiem jasny obraz sytuacji. W tym celu rysujemy układ współrzędnych

I Zasada Dynamiki

II Zasada Dynamiki

III Zasada Dynamiki

Prawa Zachowania

Symetrie


Do początku

Teoria grawitacji powszechnej

W trakcie tworzenia

Do początku

Szczególna Teoria Względności

W trakcie tworzenia W trakcie tworzenia

Do początku

Ogólna Teoria Względności

W trakcie tworzenia

Do początku

Elektryczność i magnetyzm

Podstawowe pojęcia

Prąd elektryczny
Prąd elektryczny jest pojęciem podstawowym. Oznacza to, że nie można opisać go przy pomocy innych pojęć. Po prostu w Przyrodzie istnieje prąd elektryczny!
Możemy opisywać, podawać własności prądu.

Uwaga zgodnie z powyższym opisem błędne jest mówienie, że "Prąd elektryczny jest przepływem ładunków elektrycznych!"

Czym jest prąd elektryczny?

Jak podano w "Podstawowych pojęciach" nie można odpowiedzieć na pytanie zadane w tytule ale można podeprzeć się przykładami, które pomogą naszej wyobraźni. Chyba najlepszym przykładem jest porównanie prądu do jakiegoś wiru np. wiru w wodzie, tornada itp. Jeśli przypatrzymy się wirowi wody podczas spuszczania wody w wannie to zauważymy centrum w postaci linii krzywej - woda tam porusza się bardzo szybko a w samym centrum tworzy się lej. Można powiedzieć, że to centrum jest jakąś osobliwością. Wokół tej krzywej wiruje woda. Im dalej od centrum tym prędkość jest mniejsza.Powinniśmy zbadać prędkość wody w zależności od centrum. Wtym celu można na wodę rozsypać trochę mąki, zmielonego pieprzu i zmierzyć prędkość (np. wykonując dwie fotografie w krótkim odstępie czasu).

Obserwują wiry na wodzie można spostrzec, że dwa wiry kręcące się zgodnie jak gdyby przyciągają się a kręcące się przeciwnie odpychają się.

Zadania

  • Zadanie 1. Czy powierzchnia boczna walca jest powierzchnią Euklidesa?

Do początku

Optyka

W trakcie tworzenia

Do początku

Termodynamika

W trakcie tworzenia

Do początku

Fizyka atomowa

W trakcie tworzenia

Do początku

Fizyka jądrowa

W trakcie tworzenia

Do początku

Cząstki elementarne

W trakcie tworzenia

Do początku

Rozstrzygające doświadczenia

W trakcie tworzenia

Do początku

Podstawowe równania fizyki

W trakcie tworzenia

Do początku

Liczby, które rządzą Światem

W trakcie tworzenia

Do początku

Matematyka

Układ współrzędnych

Powrot do dynamiki

Do określenia położenia jakiegokolwiek punktu wygodnie jest zbudować układ współrzędnych. Ponieważ w naszej przestrzeni możliwe jest określenie odległości pomiędzy dwoma punktami przy pomocy liniału, więc możemy pokryć całą przestrzeń przy pomocy kratownicy. Jeśli decydujemy się na dokładność 1 m, kratownica może wyglądać tak jak na rysunku.